top of page
venner

Informasjon, retningslinjer og vilkår

1. Medlemskap

Når du er medlem hos oss, ser behandleren dette i journalen og prisen endrer seg internt. 

Medlemspriser er alltid lavere enn vanlige priser per time/tjeneste. Les mer om medlemskap.

2. Institusjoner, bedrifter og lignende

Vi har god erfaring med å samarbeide med andre foretak for å tilby tjenestene våre i deres lokaler.

Dette gjelder både bedrifter og institusjoner som omsorgsboliger, eldresentre, avlastningshjem eller lignende.

Hos en bedrift kan de ansatte kan få oppfølgning av trening eller behandling på arbeidsplassen.

På institusjon har vi gjerne et fast lokale med faste tider, hvor brukerne kan få behandling.

Her kan du se alle samarbeidene våre.

Kontakt oss om du ønsker å inngå et samarbeid.

2.1. Bedriftstjenester

Det er bedriften sitt ansvar å fylle opp et minimalt antall timer for behandleren. 

Det må være minst 3 arbeidstakere per besøk i måneden.

Bedrifter med medlemskap får lavere priser på tjenestene våre.

Medlemskapet krever at bedriften har minst 7 ansatte.

Les mer på siden om bedriftstjenester.

 

3. Klinikkene vi samarbeider med

For øyeblikket har vi to samarbeid som gir oss to faste klinikker.

Dette gjelder Henie Onstad seniorsenter og Gystadmyr bo- og aktivitetssenter.

Det er ikke mulighet for drop-in timer på klinikkene, men vi har faste behandlingsrom med utstyr.

Merk at når du bestiller time i Physica, er behandlinger på klinikken et eget alternativ.

3.1. Henie Onstad seniorsenter

Massasjeterapeuten Iga er tilgjengelig på fysiorommet i Henie Onstad seniorsenter.

Hun er tilgjengelig hver mandag og torsdag, fra klokken 8 til 15:30.

Les mer om Henie Onstad seniorsenter.

3.2. Gystadmyr bo- og aktivitetssenter

Evelyn er tilgjengelig som fotbehandler på Gystadmyr bo- og aktivitetssenter, ved forespørsel. 

Les mer om Gystadmyr bo- og aktivitetssenter.

4. Forberedelser til behandling

3.1. Massasje på hjemmebesøk

Pass på at du er klar til behandling.

Det vil si: Ha et håndkle, puter eller hva enn annet du ønsker å ha på benken lett tilgjengelig.

Massasjeterapeuten gjør klar benken mens du tar av deg klærne og gjør deg klar til behandling.

Behandlingstiden begynner å løpe ut 5 minutter etter massasjeterapeutens ankomst – dette gjelder ikke ved førstegangsbesøk.

For eksempel: Har du time kl. 13:00 og terapeuten kommer 12:55, begynner tiden for timen din å gå kl. 13:00.

Hvis terapeuten ankommer akkurat til avtalt tid, her kl. 13:00, begynner tiden for timen din å gå kl. 13:05.

Når du skal ha helkroppsmassasje og ønsker fotmassasje, må føttene være rene før behandlingen starter.

Vær oppmerksom på at helkroppsmassasje krever at timen er minst 60 minutter lang.

3.2. Treningsveiledning på hjemmebesøk

Ha eventuelt treningsutstyr lett tilgjengelig.

Om dere skal ut på gå- eller løpetur, prøv å være klar til å dra ut innen treningsveilederen kommer.

Annet utstyr tar treningsveilederen med seg.

3.3. Behandling på klinikk

Møt gjerne opp noen minutter før avtalt tid.

Dette gjelder både fotbehandling og massasje.

5. Helseerklæringsskjema

Du må fylle ut et helseerklæringsskjema ved første hjemmebesøk, helst før vi kommer til deg.

Hvis vi må fylle skjemaet sammen, mister du en del av din oppfølgingstiden din.

Vi krever dette fordi behandlerne våre er godkjente av forbund eller foreninger som sterkt anbefaler krav om helseerklæringsskjema.

Du mottar en lenke til skjemaet via e-post når du registrerer timen.

6. Klær

5.1. Massasje

Undertøyet må beholdes på under hele behandlingen.

Om du ikke har på undertøy, pakker terapeuten sammen og går.

Faktura for massasje blir sendt uansett, i sin helhet.

5.2. Trening

Ha på tøy passende til øvelsene du har avtalt med PT.

Skal dere på løpetur, kler du deg i tøy som egner seg for løping.

For en gåtur er det ekstra viktig at du kler deg etter været.

Sørg for å velge fottøy som passer til treningen og været.

Om du trenger hjelp med å velge tøy, eller med å kle på deg, kan vi avtale dette på forhånd.

5.3. Fotbehandling

Ta gjerne med et ekstra par med sokker, som du bytter til etter behandlingen.

Vi anbefaler dette, fordi det er viktig å holde nybehandlede føtter rene og tørre – slik ubrukte sokker gjør.

Uavhengig av dette, syntes mange at det er behagelig å ta på seg helt rene sokker rett etter en fotbehandling.   

Om du skal ha en biomekanisk analyse, sørg for å ha med deg skoene du vanligvis går med.

Fottøy er en viktig del av denne analysen, samt at tilpasning av fottøyet ditt kan være en del av løsningen.

7. Oppfølging av barn

Barnemassasje er tilgjengelig fram til brukeren fyller 18 år, og kommer med særegne krav.

Vi krever at en voksen er lett tilgjengelig under hele oppfølgningen.

Ved massasje skal dørene være åpne og en voksen være tilstede.

PT/treningsveileder hjelper barnet under 18 år med treningsveiledning, for eksempel: Hvordan man løper riktig eller trygg løfting av vekter.

Mange har treningsutstyr hjemme, vi sørger for at dere kan bruke utstyret trygt og effektivt.

Det er viktig å få riktig veiledning slik at muskler eller ledd ikke får skade på grunn av teknikkfeil.

8. Avbestilling

Vil du avbryte en avtalt time, må du melde avbestillingen minst 24 timer før den avtalte timen begynner.

Avbestiller du med kortere varsel enn 24 timer, kommer avbestillingsgebyret i sin helhet.

Om terapeuten møter opp, men det ikke er mulig å gjennomføre oppfølgning eller behandling av diverse årsaker, blir du fakturert for timen i sin helhet.

Avbestiller du på grunn av helserelaterte årsaker mens du bor i en omsorgsinstitusjon, er det enten institusjonen, nærmeste pårørende eller vergen som har ansvar for å gi beskjed i forkant.

Kommer beskjeden når det er mindre 24 timer før, vil det bli fakturert for timen i sin helhet – gjelder ikke dødsfall.

Ønsker du å endre tid på timen din, må du gjøre dette minst 24 timer før timen starter.

Ved endring med mindre enn 24 timer før behandlingen, vil behandlingen bli fakturert som avbestilling i sin helhet.

Avbestillingsgebyret er 680 kr + mva.

Ved medlemskap får du 10% lavere pris på avbestillingsgebyret.

Hvis du har en internavtale med oss, får du 60% lavere pris.

En internavtale er aktuelt om du har en helsetilstand som gjør at du kan brått bli for dårlig til å få behandling.

9. Betaling

Som et tiltak for å hindre smitte av sykdom, tilbyr vi ikke betaling via terminal på hjemmebesøk.

Dette forbeholdet er nødvendig da mange av pasientene våre har svake immunforsvar.

Det er dessverre svært vanskelig å desinfisere bærbare betalingsterminaler uten å skade dem.

På klinikk kan du betale på terminal. 

Spesifisert faktura kommer i starten av hver måned, for timene du hadde i foregående måned.

Vi har ikke Vipps.

Faktura kan også stå i pasientens navn, men bli sendt til nærmeste pårørende eller verge.

Vanligvis sender vi faktura via e-post.

Ønsker du faktura på annet vis enn e-post, er fakturagebyret lik kostnaden å sende gebyret (mindre enn 10 kroner, nøyaktig beløp varierer), pluss 150 kroner (inkl. mva.) i omkostninger.

10. Parkering

Vennligst skriv kort om parkeringsmulighetene i kommentarfeltet når du bestiller, eller send gjerne en SMS til oss.

NB! Spesielt for Oslo: Det er viktig at du skriver om parkeringsmulighetene, slik at vi kan beregne litt ekstra tid.

Terapeuten må finne parkering innen 15 minutter fra den avtalte timen starter.
Om de ikke finner parkering innen da, må de dessverre reise videre til neste pasient.

Da må du også betale et tilleggsgebyr på 750 kroner for å dekke mistet tid og kjørekostnader. 

Dette er fordi terapeutene har med seg tungt utstyr som krever at de parkerer i nærheten av behandlingsstedet. 

Hvis du ikke har egen parkeringsplass, må du betale terapeutens parkeringsgebyr.

Om du ikke betaler gebyret direkte på stedet, blir gebyret etterfakturert til deg.

Kvitteringen for parkeringen blir vedlagt ved etterfakturering. 

11. Klage på markedsføring

Henvendelser om markedsføring av alternativ behandling skal rettes til Forbrukertilsynet som rettsinstans, jf. forskrift nr. 1501 om markedsføring av alternativ behandling av sykdom.

Forbrukertilsynet har utarbeidet egne retningslinjer for markedsføring av alternativ behandling.

Du kan også kontakte oss på post@fysikalske-hjemmetjenester.no for å klage på markedsføring.

12. Brukeromtaler

Samtlige brukeromtaler kontrolleres for upassende innhold.

Upassende eller ulovlig innhold blir fjernet.

Vi kontrollerer at de ikke er i strid med loven (Forskrift om markedsføring av alternativ behandling av sykdom §2).

Vi kontrollerer også at alle brukeromtalene våre er sendt inn av ekte kunder og reelt beskriver deres erfaring med oss.

 

Våre omtaler legges ut på to steder. 

Det første stedet er Google Business-profilen vår.

Her moderer Google alle omtaler automatisk.

I tillegg sjekker vi våre systemer for at personen som legger ut faktisk har mottatt våre tjenester. 

Vi sender inn klage til Google på innlegg som vi mener enten bryter loven, eller som kommer fra noen som ikke har benyttet våre tjenester.

Om du vil legge ut omtale på Google, ber vi om at du ikke beskriver forbedring av konkrete lidelser/sykdommer.

Som eksempel er «Dette stoppet migrenene mine» ikke tillatt, da dette er en effektpåstand.

Beskriv heller at behandlerne var hyggelige og imøtekommende, for eksempel.

Dette er fordi din omtale anses som del av vår markedsføring og da kan den ikke stå i strid med lovverket, nærmere definert i Forbrukertilsynet sine retningslinjer.


Det andre stedet er under «tilbakemeldinger» på vår nettside. 

Journalsystemet vårt sender tilbakemeldingsskjema etter at behandling er utført.

Journalsystemet lar oss enkelt og svært sikkert kontrollere at tilbakemeldingen er ekte. 

Tilbakemeldingene som er tilgjengelig på nettsiden er bare et utvalg.

Vi garanterer ikke at tilbakemeldingen din blir publisert på vår nettside.

I senere kommunikasjon for oppfølgning kan vi anmode til å skrive en brukeromtale, både på Google og via journalsystemet.

brukeromtaler
Faktura
Parkering
bottom of page